Pozycjonowanie stron internetowych jest jedną z najczęściej stosowanych strategii marketingowych i pozwala skutecznie promować wszystkie marki w sieci. Zwiększanie pozycji witryny w rankingu wyników wyszukiwania Google jest jednak nieco tajemniczym procesem, a wiele firm i marek nie do końca na czym ono polega. W takim wypadku pozycjonowanie zlecane jest agencjom przez marki i klientów nie do końca świadomych czym jest SEO lub w ogóle nie jest wykorzystywane do promocji marki. Pozycjonowanie jest jednak bardzo korzystnym sposobem promowania marki w sieci, które zdecydowanie warto wykorzystywać. Wszystko o promowaniu witryn wyszukiwarce Google poniżej.
Pozycjonowanie — czym jest?
Pozycjonowanie stron internetowych jest procesem dostosowania i optymalizowania strony internetowej do wyszukiwarki Google. Jego celem jest zwiększenie pozycji witryny w wyszukiwarce Google pod konkretnymi hasłami tematycznymi lub w konkretnych kategoriach tematycznych. Pozycjonowanie jest również procesem ciągłym oraz długotrwałym i nieprzewidywalnym. Te trzy elementy najlepiej ukazują charakter pozycjonowania stron internetowych. Pozycjonowanie jest również jednym z najpopularniejszych i najczęściej wykorzystywanych strategii digital marketingu. SEO w marketingu internetowym stanowi jakościową, elastyczną i korzystną formę promocji.
Pozycjonowanie możemy przeprowadzać zarówno samodzielnie, jak i zlecając je profesjonalistom np. specjalistom indywidualnym czy agencjom marketingowym. Na rynku działa wiele różnego rodzaju agencji oferujących takie usługi.
Samo pozycjonowanie stron internetowych składa się z dwóch części – optymalizacji strony internetowej czyli działań on site na stronie internetowej, a także działań pozycjonujących off site poza stroną internetową. Ogólnie istnieje nawet kilkaset elementów wpływających na pozycję naszej witryny w internecie, które są optymalizowane i konfigurowane w procesie pozycjonowania. Pozycjonowanie stron internetowych to również proces świadomy, w którym samodzielnie decydujemy, w jakim kontekście i pod jakimi hasłami nasza strona internetowa ma być widoczna w wyszukiwarce Google.
Dlaczego pozycjonuje się witryny?
Pozycjonowanie stron internetowych wykonuje się ze względu na charakter wyszukiwarki Google. Jest ona skonstruowana w taki sposób, iż ocenia witryny znajdujące się w internecie pod kątem wielu czynników, a następnie tworzy indeks witryn wraz z ocenami. Po wpisaniu przez użytkowników konkretnego hasła, wyszukiwarka analizuje indeks i wyświetla użytkownikowi te witryny, które jej zdaniem będą najlepszą odpowiedzią na zadane pytanie. Wyszukiwarka Google stara się prezentować witryny zawierające bogate treści tematyczne oraz działające szybko i sprawnie, a także będące przyjazne dla użytkownika. Pozycjonowanie stron internetowych jest zatem dostosowaniem strony do wyszukiwarki Google w taki sposób, aby była ona wysoko i dobrze oceniana przez samą wyszukiwarkę oraz wyświetlana na najwyższych pozycjach w wynikach wyszukiwania.
Jest to szczególnie ważne, gdyż użytkownicy wyszukiwarki Google korzystają najczęściej z pierwszych wyników wyszukiwania. Kolejne wyniki posiadają już adekwatnie niższe zainteresowanie i mniejszą liczbę przejść na witrynę. Im wyżej zatem znajdujemy się w wynikach wyszukiwania Google na tym większy ruch organiczny, możemy liczyć, a w efekcie na większą ilość klientów i większy zarobek.
Witryny internetowe pozycjonuje się zatem, aby były jak najlepiej widoczne w wyszukiwarce internetowej i jak najlepiej do niej dostosowane. Stworzona i opublikowana strona internetowa, samodzielnie przeważnie nie pojawi się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce i nie jest automatycznie dostosowana do wyszukiwarki Google. Optymalizacja i pozycjonowanie strony internetowej są trudnymi, złożonymi i czasochłonnymi zadaniami, które wymagają wiele uwagi.
Rodzaje pozycjonowania
Pierwszym podstawowym rodzajem pozycjonowania stron internetowych jest pozycjonowanie standardowe — globalne. Jest to promowanie witryny w internecie pod konkretnymi hasłami globalnie. Najczęściej są to najpopularniejsze hasła i słowa kluczowe w konkretnej kategorii tematycznej lub frazy, pod którymi chcemy być widoczni, gdy zostaną one wpisane w wyszukiwarce Google. Pozycjonowanie tego typu daje najwięcej profitów i największy ruch organiczny, ale i przy takim typie promowania witryn panuje największa konkurencja w kategorii.
Pozycjonowanie lokalne to drugi typ pozycjonowania, który często wykorzystuje się w internecie. Jest to również pozycjonowanie strony internetowej pod konkretne hasła tematyczne, ale jedynie w lokalnym kontekście wyszukiwania. Oznacza to, że tak pozycjonowana strona internetowa będzie widoczna w Google jedynie, gdy dane hasło zostanie wpisane do wyszukiwarki z nazwą miejscowości lub będzie wyszukiwane przez osobę mieszkającą w danym mieście lub regionie. Pozycjonowanie lokalne przeznaczone jest dla firm i marek działających stacjonarnie lub chcących dotrzeć do osób jedynie z danego regionu. Przy pozycjonowaniu lokalnym panuje dużo mniejsza konkurencja i pozwala ono być widocznym w wyszukiwarce Google jedynie w kontekście lokalnym.
Pozycjonowanie szerokie to alternatywny typ pozycjonowania dla standardowego. Jest on przeciwieństwem podstawowego pozycjonowania stron internetowych, gdyż opiera się on o promowanie witryny pod wiele fraz bez faworyzowania jakichkolwiek z nich. Jest to przeciwieństwo promowania witryny jedynie pod kilkoma najpopularniejszymi słowami kluczowymi z danej tematyki, ale również posiada swoje zalety. Pozycjonowanie strony internetowej w ten sposób pozwala pozyskiwać finalnie duży ruch organiczny poprzez uzyskanie małej ilości wejść z dużej ilości fraz. Ten rodzaj pozycjonowania ma dawać takie same lub lepsze efekty, niż pozycjonowanie globalne i jest często wykorzystywane w sytuacji, kiedy w danej kategorii tematycznej panuje bardzo duża konkurencja i nie możemy wyprzedzić czołowych witryn w bezpośredniej walce. Pozycjonowanie szerokie wdraża się również często przy pozycjonowaniu sklepów internetowych z uwagi na szeroki asortyment produktów, jakie posiadają sklepy i dużą ilość fraz związanych z produktami znajdującymi się w e-sklepie.
Pozycjonowanie to również niszowe i rzadkie sposoby promowania witryn w internecie. Najczęściej te typy pozycjonowania wdrażane są w szczególnych sytuacjach, kiedy zależy nam na dotarciu do konkretnej grupy odbiorców, a także jako uzupełniające sposoby pozycjonowania. Do takich sposobów, możemy zaliczyć pozycjonowanie pod urządzenia mobilne lub pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe. Podstawą tych sposobów promocji witryn jest pozycjonowanie standardowe. Stronę jednak optymalizuje się pod kątem wyświetlania na urządzeniach małoekranowych lub pod kątem wyszukiwania głosowego, które przeprowadzane jest nieco inaczej – na podstawie długich ogonów czyli fraz składających się z kilku – kilkunastu słów i będących mową potoczną np. pytaniem.
Dlaczego warto pozycjonować strony internetowe
Strony internetowe, warto pozycjonować z kilku względów. Pierwszym powodem dla którego warto to robić, jest atrakcyjny koszt pozyskania klienta. Według wielu specjalistów i statystyk a także doświadczeń środki przeznaczone na pozycjonowanie strony internetowej zwracają się najlepiej — a co za tym idzie koszt pozyskania klienta jest najlepszy. Przeznaczając środki na pozycjonowanie, inwestujemy je również w witrynę, która będzie działała i przynosiła profity nawet po zakończeniu pozycjonowania, co jest niemożliwe np. przy kampaniach reklamowych w Google Ads czy Facebook Ads. Pozostając przy kwestii finansowej, możemy przeznaczać również na pozycjonowanie budżety o różnej wysokości i robić to w elastyczny dostosowany do naszych możliwości sposób. Pozycjonowanie można łatwo skalować przeznaczając wyższe środki na ten proces i uzyskując adekwatnie lepsze efekty.
Pozycjonowanie stron internetowych przede wszystkim jest skuteczne. Znajdując się na wysokich pozycjach w wynikach wyszukiwania Google, możemy liczyć na spory ruch. Z wyszukiwarki Google korzysta większość internautów i Polaków, dzięki czemu możemy pozyskiwać duże ilości odbiorców niezależnie od branży, czy tematyki w jakiej działamy.
Pozycjonowanie witryn to też kwestia wizerunkowa i profity z tym związane. Jeśli nasza marka będzie znajdowała się na wysokich pozycjach w wyszukiwarce Google, będzie odbierana niezwykle pozytywnie i profesjonalnie. Użytkownicy wyszukiwarki wieżą w polecenia Google, sugerując się nimi i odbierając najlepiej marki znajdujące się na najwyższych pozycjach.
Ile trwa i co wpływa na czas pozycjonowania?
Często zadawanym pytaniem przy okazji pozycjonowania stron internetowych jest to, ile ona trwa i co wpływa na ten czas. Ogólnie nie można przewidzieć długości czasu pozycjonowania, gdyż wpływ ma na niego bardzo duża ilość czynników, które też nie do końca możemy dokładnie określić.
Na czas pozycjonowania strony internetowej przede wszystkim wpływają takie czynniki jak stan naszej strony internetowej, konkurencja w kategorii tematycznej, budżet jakim dysponujemy, kompetencje agencji pozycjonującej naszą stronę, cel jaki chcemy osiągnąć oraz popularność słów kluczowych, pod którymi pozycjonujemy stronę internetową.
Mówiąc o czasie pozycjonowania strony internetowej, możemy jednak podać pewne ramy czasowe czy przeciętne czasy pozycjonowania witryn. Należy jednak zaznaczyć iż nie są to konkretne i wiążące informacje, a mają bardziej na celu ukazanie punktu wyjściowego. Dla najpopularniejszych kategorii tematycznych i haseł pod jakimi będziemy pozycjonowali naszą stronę internetową, czas pozycjonowania może wynieść nawet ok. roku. Przy pozycjonowaniu strony internetowej pod średnio popularne słowa kluczowe i w średnio popularnych kategoriach tematycznych czas ten będzie wahał się od kilku miesięcy do roku. Gdy pozycjonujemy stronę internetową pod najmniej popularnymi słowami kluczowymi i w niszowych kategoriach czas pozycjonowania strony internetowej na widoczne pozycje w wyszukiwarce Google wynosi przeważnie do kilku miesięcy.