Wymaga sporej wiedzy, ciągłych analiz działań konkurencji oraz czasu. Pozycjonowanie sklepów internetowych to proces długi i mozolny. Jednak przeprowadzony poprawnie sprawia, że witryny uzyskują i utrzymują wysokie pozycje w organicznych wynikach wyszukiwania.
Jeśli nie wiesz, jak zabrać się za pozycjonowanie swojego sklepu, ten poradnik jest właśnie dla Ciebie. Krok po kroku pokażemy Ci, od czego zacząć, aby skutecznie zacząć zdobywać klientów w sieci.
Prawidłowy wybór fraz kluczowych do sklepu
Frazy kluczowe w pozycjonowaniu sklepu są najważniejsze. To one decydują, do jakiej kategorii roboty Google wrzucą Twoją witrynę. Słowa kluczowe powinny być dobrane do specyfiki działalności, a także wpasowywać się w preferencje Twoich klientów.
Pozycjonowanie sklepów internetowych zaczyna się więc w tym miejscu. Wypisz sobie słowa lub frazy, które wpisałbyś w Google, żeby wyszukać produkty lub usługi w swoim sklepie. To pierwszy krok, niezwykle pomocny w dalszych poszukiwaniach odpowiednich fraz kluczowych.
Na co zwrócić szczególną uwagę w trakcie tego procesu?
Ułożenie struktury sklepu
Stwórz mapę swojego sklepu internetowego. Wypisz wszystkie podstrony, kategorie i podkategorie produktów. Dodaj do tego sekcję blogową (jeśli ją posiadasz) i ją również podziel na poszczególne działy. Teraz do każdej podstrony dopasuj słowa kluczowe.
Ten proces pozwala uniknąć kanibalizacji słów kluczowych, tj. pozycjonowania różnych stron w sklepie internetowym na tę samą frazę. Jest to działanie niewskazane, gdyż powoduje obniżenie pozycji jednej z podstron w Google.
Strukturę sklepu dobrze jest rozpisać sobie w excelu. Pamiętaj, że do każdej podstrony warto wykorzystać więcej niż jedno słowo kluczowe.
Rodzaje słów kluczowych
Aby pozycjonowanie sklepów internetowych było skuteczne, należy dobrze dopasować rodzaj frazy do konkretnej podstrony w sklepie. Wyróżniamy tutaj kilka typów słów kluczowych, w tym:
– frazy ogólne;
– zapytania;
– frazy brandowe;
– słowa z długiego ogona.
Frazy ogólne dotyczą ogólnej oferty sklepu. Są to np. takie zwroty jak obuwie damskie, elektronika, karmy dla psów, rolety zewnętrzne. Zwykle charakteryzują się bardzo dużo konkurencyjnością, a pierwsze miejsca w Google zajęte są przez największe marki na rynku. Trudno się na nie bezpośrednio wybić. Dobrze jest jednak wiedzieć, że istnieją, gdyż często będę przeplatać się w treściach publikowanych w Twoim sklepie internetowym.
Zapytania są szczególnie przydatne do pozycjonowania części blogowej sklepu internetowego. Mogą dotyczyć Twojej oferty w sposób pośredni i bezpośredni. I tak, np. producent karm dla psów nie musi tworzyć artykułów tylko o pożywieniu dla czworonogów, ale także o ich wychowaniu, pielęgnacji czy opisach poszczególnych ras.
Frazy brandowe to specyficzny rodzaj słowa kluczowego. Nie sprawdzą się w każdej branży, ale jeśli możesz je wykorzystać, to zrób to. Dzięki nim zwiększasz widoczność swojego sklepu na dane marki. Warto je umieścić w opisach produktów i kategorii, a w szczególnych przypadkach nawet w formie wpisów blogowych, np. recenzji.
I ostatnia, najbardziej przydatna i skuteczna kategoria słów kluczowych – frazy z długiego ogona. Są to zapytania niezwykle precyzyjne i z niską konkurencyjnością. To z nich najczęściej korzystają sklepy internetowe. Przyjmuje się, że powinny składać się z conajmniej 3 wyrazów, np. bluza z kapturem na zamek, czarny lakier hybrydowy, ekologiczne długopisy reklamowe.
Narzędzia doboru słów kluczowych
Na początku wypisałeś sobie słowa kluczowe związane z Twoją działalnością. Teraz czas sprawdzić je w narzędziu do badania tych fraz. Dzięki temu uzyskasz pewność, w jakiej formie i jak często użytkownicy wpisują je w wyszukiwarkę. Sprawdź również synonimy oraz zapytania.
W poszukiwaniu słów kluczowych pomogą Ci takie narzędzia jak:
– Planner Słów Kluczowych od Google: służy on do ustalania płatnych reklam w wyszukiwarce, ale równie sprawnie radzi sobie z organicznymi wynikami wyszukiwania, jest darmowy;
– Senuto, Semstrom, Ahrefs: są to płatne narzędzia, które pokazują Ci frazy podobne do wyszukiwanych, ale także analizują Twoją stronę pod kątem konkurencji i wyświetlają tzw. „content gap” (frazy na które pozycjonuje się Twoja konkurencja, a Ty nie);
– Podpowiedzi Google: frazy i wyrażenia, które pojawiają się, gdy zaczynasz coś wpisywać w pole wyszukiwania, przyda Ci się również sekcja pod wynikami Google z zapytaniami podobnymi;
– Google Search Console: dla osób, które już posiadają sklep internetowy, to narzędzie wyświetla frazy, na które Twój sklep jest już widoczny w wyszukiwarce.
Stworzenie tekstów SEO
Po przygotowaniu słów kluczowych czas na stworzenie dobrych tekstów SEO. Pozycjonowanie sklepów internetowych powinno skupiać się na 3 głównych typach treści.
Opisy kategorii
Pełnią rolę stricte pozycjonującą. Mało kto je czyta, ale to nie znaczy, że należy je pomijać lub pisać bylejak. Opisy kategorii są niezwykle istotne dla robotów Google i pomagają im określić, jakie produkty znajdują się w Twoim sklepie.
Powinny być dopasowane do produktów, które mieszczą się w danej kategorii. Pamiętaj, aby słów kluczowych używać w całym tekście – od nagłówków, po adresy url i samą treść opisu. Dodatkowo istotną rolę odgrywają tutaj odnośniki, np. do innych podobnych kategorii, a nawet wpisów blogowych.
Jeden opis kategorii powinien mieć minimalnie 3000 znaków. Oczywiście jego długość powinna być dopasowana do konkurencyjności danej frazy w Google.
Opisy produktów
Pełnią dwie funkcje: sprzedażową i pozycjonują. Trzeba więc zwracać uwagę nie tylko na odpowiednie ułożenie fraz w treści, ale także na język korzyści dla klientów. Może to być dla Ciebie nie lada wyzwanie. Jeśli nie wiesz, w jaki sposób pisać opisy produktów, zatrudnij do tego profesjonalnego copywritera lub agencję SEO.
Dobry opis produktu powinien mieć około 2000 znaków – jeśli piszemy go również pod SEO. Jednocześnie warto pamiętać, aby nie przesycać go zbytnio frazami, na wskazaną długość wystarczy dwukrotne powtórzenie słowa kluczowego.
W opisach dobrze jest stosować pogrubienia, krótkie akapity oraz listy punktowane.
Pamiętaj, aby w tej sekcji dać użytkownikom możliwość dodawania opinii. To tekst, który również ma ogromny wpływ na pozycjonowanie Twojego sklepu internetowego.
Wpisy blogowe
Choć zwykle nie mają bezpośredniego wpływu na sprzedaż, to potrafią szybko zwiększyć ruch na stronie sklepu internetowego. Zwykle pozycjonuje się je na frazy z długiego ogona w formie zapytań.
Jest to dłuższa forma tekstowa publikowana w sieci. Obecnie minimalna długość takiego wpisu powinna wynosić około 5000 znaków. Jednak większość przypadków wymaga tworzenia tekstów dłuższych, aby miały one szanse na pojawienie się na pierwszej stronie wyników wyszukiwania.
Pozycjonowanie sklepów internetowych w ten sposób powinno skupiać się na prawidłowym rozmieszczeniu fraz w całym tekście, przy zwróceniu szczególnej uwagi na słowa kluczowe w leadzie (tj. we wstępie do artykułu). Dodatkowo ogromną rolę ogrywa język, krótkie akapity, pogrubienia, a także linkowania do podobnych wpisów lub produktów dostępnych w sklepie.
Linkowanie wewnętrzne
Nie mówi się o nim zbyt często. Istnieją jednak przypadki, kiedy poprawa błędnie wykonanego linkowania wewnętrznego wpłynęła na podniesienie pozycji sklepu w Google. Jak więc się za to zabrać?
Linkowanie powinno odbywać się pomiędzy stronami, które są ze sobą powiązane tematycznie. W sekcji blogowej dobrze jest tworzyć linkowanie wewnętrzne jedynie pomiędzy jedną kategorią blogową. Podobnie w przypadku opisów kategorii. Jednocześnie uważajmy na użycie anchorów, unikajmy zbyt ogólnych słów oraz takich, które nic nie znaczą, np. kliknij tutaj, aby zobaczyć poprzedni wpis.
Jednocześnie nie używajmy tego samego anchora, kierującego do kilku różnych podstron. Google może się w tym pogubić, co zadziała w konsekwencji na niekorzyść dla widoczności sklepu.
Linkowanie zewnętrzne
Dba ono o budowanie autorytetu sklepu w sieci. Linkowanie zewnętrzne dobrze jest zacząć od dodania firmy do największych katalogów firmowych. Warto również uzupełnić wizytówkę w mapach Google oraz utworzyć profil w mediach społecznościowych.
Kolejnym krokiem jest stopniowe i regularne pozyskiwanie odnośników z różnych stron wysokiej jakości. Ważne, aby witryny nie zawierały spamu i były powiązanie tematycznie z Twoim sklepem internetowym.
Pozycjonowanie sklepów internetowych przy pomocy linkowania zewnętrznego odbywa się przy pomocy odnośników:
– na forach internetowych;
– w komentarzach pod wpisami blogowymi;
– we wpisach gościnnych;
– w tekstach zapleczowych;
– w katalogach firmowych;
– w postach social media.
Poprawa funkcjonalności strony sklepu internetowego
Ostatnim krokiem jest dobre przygotowanie techniczne strony. Czasem warto też od tego zacząć i cały czas kontrolować, czy wszystkie techniczne aspekty SEO działają poprawnie.
Responsywność
Jest to prawidłowe wyświetlanie się strony sklepu na urządzeniach mobilnych: smartfonach i tabletach. Od kilku lat jest to kluczowy czynnik rankingowy. Sklepy internetowe, które nie są responsywne, automatycznie zajmują gorsze pozycje w SERP-ach na konkretne frazy.
Dzieje się tak ze względu na użytkowników, którzy coraz częściej korzystają z sieci przy pomocy smartfonów. Google wychodzi im naprzeciw i wyświetla tylko te witryny, które dobrze na komórkach wyglądają.
Szybkość ładowania
Drugi niezwykle istotny czynnik. Im krótszy czas ładowania, tym lepiej. Możesz go sprawdzić przy pomocy bezpłatnych narzędzi. Aby poprawić ten współczynnik, dobrze jest skonsultować się ze specjalistą, np. osobą, która zaprojektowała stronę lub z agencją SEO.
Samemu możemy przyspieszyć działanie strony poprzez konwersję publikowanych w witrynie obrazków – jednocześnie uważając, aby nie straciły one na jakości.
Czytelne adresy url
Niezależnie czy dotyczą one stron produktowych czy wpisów blogowych. Unikaj używania w nich ciągów przypadkowych liter. Wszystkie oprogramowania do tworzenia sklepów internetowych posiadają edytor adresów url. Szybko więc zmienisz ten tekst i dostosujesz go do zawartości strony.
Czytelne adresy to skuteczniejsze pozycjonowanie sklepu internetowego. Po prostu.
Prawidłowe przekierowania
W sytuacji gdy jakaś strona w Twoim sklepie nie działa, warto (a w zasadzie trzeba) ustawić odpowiednie przekierowanie. Jeśli użytkownikowi wyświetli się błąd, tj. strona 404 również powinieneś zadbać o to, aby istniała możliwość powrotu na dowolną, wybraną przez klienta stronę.
Tworząc przekierowania zwróć uwagę na to, aby zawartość nowej strony była zbliżona do tego, co znajdowało się na nieistniejącej już podstronie.
Wygenerowanie mapy strony
Ostatnim elementem jest wygenerowanie mapy witryny. To ona pokazuje robotom Google, jakie podstrony znajdują się w Twoim sklepie internetowym. Warto także regularnie sprawdzać, czy jest ona aktualizowana.
Podsumowanie
Pamiętaj, że wypełnienie wszystkich powyższych kroków nie daje Ci pewności w utrzymaniu wysokich pozycji sklepu w Google. Cały czas musisz przyglądać się działaniom Twoich konkurentów. Tylko w ten sposób będziesz w stanie wyprzedzić ich o krok i cały czas przyciągać i zdobywać klientów przez wyszukiwarkę.