Teksty, które pozycjonują jak szalone

Jak pisać teksty SEO – sprytne wskazówki pisania tekstów, które pozycjonują jak szalone

Zasady pisania tekstów pod Google ciągle się zmieniają. W morzu informacji na temat tekstów SEO i pozycjonowania łatwo się pogubić. Dziś więc zbierzemy wszystkie wskazówki dotyczące tego, jak pisać teksty SEO, aby pomagały one stronom osiągać wysokie miejsca w wyszukiwarce. Okazuje się, że to wcale nie jest takie trudne! W tym tekście wskażemy Ci trzy kroki, które musisz podjąć, aby zacząć pisać ciekawe i przede wszystkim zabójczo skuteczne teksty SEO.

Po pierwsze – klient

Zasada teoretycznie oczywista, choć wiele firm o niej zapomina. Teksty SEO nie powstają dla wyszukiwarek, ale dla ludzi z krwi i kości. To oni wejdą na stronę i przeczytają artykuł – niezależnie od tego, czy będzie to wpis blogowy czy treści reklamujące usługi firmowe. Jeśli nie zrozumiesz, czego Twoi klienci szukają w Google, nie osiągniesz satysfakcjonujących wyników. Musisz więc zdobyć informacje o klientach. Dużo łatwiej będzie, jeśli już ktoś u Ciebie kupuje. Warto wówczas zapytać o potrzeby i oczekiwania względem firmy. Dobrym wyjściem będzie wysłanie ankiety do klientów po dokonaniu zakupu i dopytanie, np. dlaczego wybrali usługę czy jakich informacji brakowało im przy zakupie. Przejrzyj również swoje wiadomości mailowe dotyczące obsługi klienta. Z pewnością znajdziesz tam masę powtarzających się pytań. Gdy dopiero zaczynasz, dobrym sposobem na poznanie pragnień klientów będzie konkurencja. Sprawdź, jakie pytania pojawiają się w sekcji FAQ, zerknij również na komentarze pod różnymi wpisami blogowymi. Sprawdź nawet fora branżowe i wypisz sobie listę najpopularniejszych pytań zadawanych tam przez klientów. Teraz czas na dopasowanie tych treści pod Google. Twoi klienci wyszukując dane zagadnienie, używają słów kluczowych, na których właśnie oparte są teksty SEO. Te słowa musisz odnaleźć. Pomogą Ci w tym narzędzia, takie jak: – Planner Słów Kluczowych od Google; – Ahrefs; – Senuto; – Semstorm; – Answer the public. A także wiele innych narzędzi, które znajdziesz w wyszukiwarce. Oferują one analizę konkretnych fraz, pokazują wyrażenia podobne do wyszukiwanego, a także pytania, konkurencyjność danego zagadnienia i ilość wyszukiwań w miesiącu. Niektóre z nich w okrojonej wersji są darmowe, za inne od razu trzeba będzie zapłacić. Ale to pierwszy krok do stworzenia optymalnych i dobrze działających tekstów SEO.

Po drugie – wyszukiwarka

Jeśli mamy odpowiedzieć na pytanie, jak pisać teksty SEO – musimy wziąć pod uwagę wyszukiwarkę Google. Algorytmy ciągle analizują teksty publikowane na stronach pod kątem ich czytelności, słów kluczowych i ogólnej zawartości. Porównują nawet teksty z innymi tekstami wyświetlającymi się na dane słowo kluczowe i na tej podstawie mogą zadecydować o obniżeniu pozycji w wyszukiwarce. O czym więc należy pamiętać, aby tworzyć dobre teksty SEO?

Prawidłowa struktura tekstu SEO

Przy pisaniu zwróć uwagę na podział całej treści na mniejsze akapity. Powinny być one łatwe do czytania. Przyjmuje się że jeden akapit powinien zajmować 4-5 linijek tekstu. Ważne, aby w ramach jednego bloku poruszać jeden konkretny temat. Akapity muszą być zatytułowane nagłówkami, najlepiej H2 i H3. Zanim zaczniesz pisać, przygotuj sobie taką strukturę i się jej trzymaj. Pamiętaj, aby pisać od ogółu do szczegółu. Dodatkowo używaj list punktowanych czy pogrubień, jeśli chcesz zwrócić uwagę czytelnika na konkretny fragment tekstu. Teksty SEO dobrej jakości mają charakterystyczną strukturę treści. Na początku powinno znaleźć się zachęcenie odbiorcy do czytania i ogólny skrót wszystkich informacji w tekście. Potem przechodzimy do sedna, od tematów najważniejszych do bardziej szczegółowych. Na koniec warto dodać podsumowanie całości tekstu SEO, ale nie jest to konieczne. Opcjonalne, ale również pomocne w pozycjonowaniu, są obrazki w tekście. Warto je wrzucać zwłaszcza wtedy, gdy pracujemy nad dłuższych artykułem SEO.

Tekst SEO, a słowa kluczowe

Wyszukiwarka nie zrozumie, o czym jest tekst SEO, jeśli nie umieścimy w nim słów kluczowych. Chociaż obecne algorytmy są już na tyle skomplikowane, że rozumieją kontekst treści, to należy im w tym pomóc. Słowa kluczowe odnajdziesz w narzędziach do wyboru słów kluczowych. Dobierz je w zależności od tematyki tekstu i zoptymalizuj nimi treść. Słowa kluczowe powinny znaleźć się w: – tytule tekstu; – poszczególnych nagłówkach nazywających akapity; – samej treści tekstu; – opisach obrazków; – meta description. Istotne będzie umieszczenie w tekście nie tylko ogólnych słów kluczowych oraz słów z długiego ogona, ale także fraz powiązanych i najczęściej stosowanych w podobnych treściach. Spróbuj takie wyrażenia wyłapać. Nie jest to trudne. Wystarczy, że przejrzysz kilka tekstów SEO u konkurencji i zobaczysz, które zagadnienia poruszane są u nich najczęściej. Słowa kluczowe umieszczaj w formie podstawowej oraz w odmianach przez osoby i przypadki. Pamiętaj, że w niektórych sytuacjach pomiędzy wyrażeniem kluczowym możesz umieścić dodatkowe wyrazy – ale o umiarkowanie krótkiej długości.

Linkowanie i adresy URL

Kolejnym istotnym elementem dobrego tekstu SEO jest odpowiednie linkowanie. Mamy tu na myśli głównie linkowanie wewnętrzne, które umożliwia robotom Google wędrowanie po różnych podstronach w Twojej witrynie. Przy budowaniu odnośników zwracaj uwagę na anchor tekst, czyli linkowaną treść – powinna być ona spójna ze stroną, na którą prowadzi. Przy budowaniu profilu linkowania wewnętrznego pamiętaj, aby nie przesadzić. Odnośników nie powinno być zbyt dużo, ale jeśli tylko okaże się, że jakiś temat poruszyłeś szerzej w innym artykule – nie zawahaj się go podlinkować.

Opisy meta

Na sam koniec dodaj opisy alt obrazków oraz meta opisy stron. Opisy grafik wpływają na wyświetlanie się obrazków przede wszystkim w Google grafika i również pomagają w pozycjonowaniu tekstu SEO. Natomiast meta description zachęca użytkowników do kliknięcia w link. Nie ma bezpośredniego wpływu na pozycjonowanie, ale zdecydowanie zwiększa konwersję.

Po trzecie – konkurencja

Ostatnim elementem przygotowania dobrej jakości tekstu SEO jest analiza konkurencji. Chodzi tutaj głównie o tematy, które konkurencja już poruszyła, oraz o tzw. content gap, czyli różnicę w słowach kluczowych, na które pozycjonuje się konkurencja, a Ty jeszcze nie. Analiza konkurencji i fraz kluczowych ich tekstów SEO powoduje, że łatwiej jest wybrać tematy, które skuteczniej będą pozycjonować w wyszukiwarce. Analizujmy, ile na daną stronę było wejść oraz jak wygląda na nich rozkład słów kluczowych. Istotna stanie się również długość tekstu – teksty SEO tworzone przez Ciebie powinny być podobnej długości, co teksty opublikowane u konkurencji.

Comments are closed.