Pozycjonowanie stron internetowych przez wiele osób uważane jest za najskuteczniejszą taktykę digital marketingu. W rzeczywistości owszem, pozycjonowanie pozwala znaleźć się na widocznych miejscach wyszukiwarce Google, a przez to pozyskiwać duże ilości klientów. Wdrażając pozycjonowanie – o czym nie wie już wiele osób, możemy wybierać kilka różnych wersji pozycjonowania. Do najpopularniejszych należy te ogólne standardowe, a także lokalne, które jest również często wybierane przez właścicieli biznesów naziemnych. Nieco rzadszymi sposobami pozycjonowania, o których nie wie już prawie nikt, jest pozycjonowania szerokie, pod urządzenia mobilne, czy pod wyszukiwanie głosowe. W tym tekście prezentujemy wszystkie najpopularniejsze oraz te mniej strategie pozycjonowania i podpowiadamy, kiedy warto je stosować.
Pozycjonowanie standardowe – globalne
Pierwszym typem pozycjonowania stron internetowych jest pozycjonowanie standardowe. Jest nazywane również pozycjonowaniem ogólnym czy globalnym. Polega ono na optymalizacji witryny i dostosowaniu jej do wyszukiwarki Google. Przy tym pozycjonowaniu pozyskuje się ruch organiczny z wyszukiwarki z kilku najpopularniejszych i najtrafniejszych słów kluczowych w danej w branży. Kładzie się na nie największy nacisk i sprawia, że nasza witryna jest widoczna w wyszukiwarce Google głównie pod nimi. Ma to zapewnić spory ruch i napływ dużej ilości klientów.
Pozycjonowanie globalne oprócz doboru odpowiednich słów kluczowych polega również na wielu innych czynnościach. Przede wszystkim jest to linkowanie zewnętrzne strony internetowej, a także techniczna konfiguracja serwisu, aby wczytywał się i działał szybko, był czytelny, prosty w obsłudze. Dba się również o odpowiednią hierarchię plików i katalog podstronom, a także linkowanie wewnętrzne, dodawanie jakościowego contentu, częste aktualizacje, optymalizację pod kątem user experience oraz mobile, czy nieco mniej priorytetowe działania pozycjonujące.
Pozycjonowanie lokalne
Pozycjonowanie lokalne to pozycjonowanie strony internetowej w danej kategorii tematycznej pod konkretnymi hasłami, ale jedynie lokalnie, czyli w obrębie danego miasta, regionu czy rejonu. Pozycjonowanie takie zakłada te wszystkie prace, które wykonujemy przy standardowym pozycjonowaniu, ale inny dobór słów kluczowych – lokalny. Przy tym typie pozycjonowania wybiera się lokalne frazy, które oprócz słów tematycznych zawierają również nazwy miejscowości i miast. Frazami lokalnymi będą również same nazwy miejscowości. Witrynę przy pozycjonowaniu lokalnym promuje się zatem w danej kategorii tematycznej w taki sposób, aby witryna pojawiała się na wysokich miejscach w wynikach wyszukiwania, gdy użytkownicy przebywający w danej lokalizacji będą poszukiwali danych produktów, firm czy usług.
Pozycjonowanie lokalne przede wszystkim wykorzystuje się, jeśli działamy na rynku lokalnym i posiadamy biznes stacjonarny. Z tej formy pozycjonowania najczęściej korzystają stacjonarne marki, takie jak zakłady fryzjerskie, restauracje czy firmy handlowo-usługowe, którym zależy na pozyskiwaniu jedynie klientów z danego miasta lub regionu by obsłużyć ich osobiście w siedzibie firmy. Z pozycjonowania lokalnego możemy również korzystać, jeśli chcemy po prostu trafić z naszą ofertą na konkretny rynek – np. w konkretnym mieście.
Pozycjonowanie pod urządzenia mobilne
Jednym z mniej popularnych typów pozycjonowania jest pozycjonowanie pod urządzenia mobilne. Jest to standardowe pozycjonowanie, ale nakierowane na konkurencję w sytuacji, kiedy wyszukiwania pochodzą ze smartfonów czy tabletów. Jest to bardzo osobliwy typ pozycjonowania, który z jednej strony pozwala wybić się nawet w konkurencyjnych kategoriach poprzez dostosowanie się do mniej popularnego sposobu wyszukiwania, a z drugiej strony pozwala uzupełnić standardowo pozycjonowaną stronę, aby wykorzystywać jej potencjał i pozyskiwać dodatkowych klientów.
Pozycjonowanie pod urządzenia mobilne będzie zatem kładło największy nacisk na szybkość wczytywania się i działania strony, stworzenie responsywnej wersji witryny, zaprezentowanie treści w minimalistyczny prosty sposób, a także uproszczenie użytkowania serwisu dla osób korzystających z urządzeń małoekranowych.
Wykorzystując ten sposób pozycjonowania, nasza – nawet mało popularna strona, w danej kategorii tematycznej będzie pojawiała się na wysokich pozycjach wynikach wyszukiwania Google, jeśli wyszukiwania będą pochodziły z telefonu lub tabletu.
Pozycjonowaniu pod urządzeniem mobilne może być wykorzystywane zarówno jako główny sposób promowania naszej witryny w Google, ale i jako uzupełniające nasze podstawowe działania. Możemy również wykorzystywać je, jeśli chcemy dotrzeć tylko i wyłącznie lub głównie do osób korzystających z urządzeń małoekranowych np. z racji działalności lub jeśli nie potrafimy wybić się z przy ogólnym pozycjonowaniu.
SEO pod wyszukiwania głosowe
Jeszcze bardziej zaawansowanym sposobem pozycjonowania stron internetowych jest pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe. Polega ono na dostosowaniu i optymalizowaniu witryny, pod wyszukiwania które są zadawane głosowo – w wyszukiwarce desktopowej, a także na urządzeniach mobilnych. Celem takiego wyszukiwania jest znajdowanie się na najwyższych pozycjach w danej kategorii tematycznej w Google, jeśli pytania są wprowadzane do wyszukiwarki głosowo. Różnią się one od tych wpisywanych i mają nieco inną charakterystykę. Jest to dość niszowy sposób pozycjonowania, a wiele marek nie przykłada do niego większej wagi. Jest to szansa dla wielu witryn, aby mogły wybić się na najwyższą pozycję w często konkurencyjnych branżach.
Pozycjonowanie takie głównie polega na przystosowaniu strony internetowej do urządzeń mobilnych, gdyż to z nich pochodzi najwięcej wyszukiwań głosowych. SEO pod wyszukiwanie głosowe będzie zatem głównie zakładało optymalizację strony pod urządzenia mobilne. Ważną czynnością jest również wybranie odpowiednich słów kluczowych, które będą zadawali odbiorcy. Wyszukiwanie głosowe poprzez Google Voice Search polega na wypowiadaniu długich zdań, zapytań czyli wprowadzaniu głosowo mowy lokalnej do wyszukiwarki. Frazy na jakie powinna pojawić się nasza witryna w Google, muszą być zatem odpowiednio zmodyfikowane i z pewnością nie będą to najpopularniejsze wyrazy, które wprowadzane są ręcznie – tekstowo. Powinniśmy zatem zebrać wszystkie najpopularniejsze długie ogony dla danej kategorii tematycznej, a następnie to właśnie pod nie pozycjonować stronę. Często frazy typu long tail będą miały kilka — kilkanaście wyrazów i będą odzwierciedlały mowę potoczną.
Pozycjonowanie pod wyszukiwanie głosowe, warto wdrażać wtedy kiedy chcemy maksymalnie zwiększyć spektrum widoczności naszej witryny w wyszukiwarce Google. Możemy również w taki sposób zdobywać rynek w bardzo konkurencyjnych branżach, gdzie nie mamy przeważnie zbyt dużych szans na ogólne wybicie się na wysokie pozycje. Dbając o ten typ optymalizacji witryny, możemy wyprzedzić nawet bardzo duże doinwestowane serwisy, z którymi nie możemy rywalizować bezpośrednio na co dzień w ogólnym typie wyszukiwania.
Pozycjonowanie szerokie
Ostatnim w naszym zestawieniu oryginalnym typem pozycjonowania stron internetowych jest pozycjonowanie szerokie. Jest to pozycjonowanie alternatywne do standardowego i jest właściwie jego przeciwnością. Pozycjonowanie szerokie polega na promowaniu witryny w wyszukiwarce Google pod wszystkimi możliwymi frezami w danej kategorii tematycznej. Będą to zarówno najpopularniejsze hasła tematyczne w danej kategorii — tak jak ma to miejsce przy pozycjonowaniu globalnym, ale w większości będą to frazy średnio i mało popularne, a także long taile i kombinacje, które zapewniają bardzo mały ruch. Pozycjonowanie szerokie ma zatem zapewniać ogólnie duży ruch organiczny spod wielu mało i średnio popularnych słów kluczowych. Jest to odwrotność do pozycjonowania standardowego, gdzie liczymy na spory ruch spod kilku popularnych słów kluczowych. Samo pozycjonowanie przebiega ogólnie w podobny sposób do tego standardowego i opiera się na tych samych pracach przy witrynie, a główną różnicą jest używanie różnych słów kluczowych zamiast kilku najpopularniejszych.
Rozwiązanie to ma wiele zalet. Przede wszystkim umożliwia pozyskiwanie dużej ilości ruchu organicznego. Pozycjonowanie szerokie często pozwala uzyskać dużo większy ruch, niż pozycjonowanie standardowe z uwagi na małą konkurencję. Nie zachodzi również ryzyko przeoptymalizowania strony konkretnymi słowami kluczowymi, gdyż przy pozycjonowaniu szerokim używa się bardzo szerokiego spektrum fraz. Często jest to kilkaset, a nawet kilka tysięcy słów kluczowych używanych z małą intensywnością, a więc wyszukiwarka Google doceni naszą witrynę również za wielotematyczność. Pozyskiwanie ruchu organicznego spod wielu bardzo konkretnych słów kluczowych przekłada się również na jakość ruchu organicznego. Użytkownicy wyszukujący konkretnych produktów, czy informacji są przeważnie zdecydowani zakupowo i chcą kupić ten produkt. W przeciwieństwie do osób, które przechodzą na naszą stronę internetową spod ogólnych frazy, klienci szukają konkretnych rozwiązań, robią to w celu zakupowym. Pozycjonowanie szerokie może zatem dawać bardziej jakościowy ruch i zwiększać liczbę konwersji w porównaniu z pozycjonowaniem standardowym.
Pozycjonowanie szerokie najczęściej wykorzystuje się przy promowaniu sklepów w wyszukiwarce Google. Dzięki używaniu bardzo dużej ilości słów kluczowych o małym priorytecie, możemy skutecznie pozycjonować wiele produktów, które znajdują się w naszym e-sklepie. Jest to również pozycjonowanie alternatywne do pozycjonowania globalnego, jeśli chcemy spróbować innej strategii pozyskiwania klientów w naszej branży. Często może przynieść to bardzo dobry skutek, a dzięki temu nasza marka będzie mogła stosunkowo łatwo wejść do danej kategorii tematycznej w Google bez konkurowania z silnymi i niezwykle mocno rozwiniętymi serwisami internetowymi. Pozycjonowanie szerokie, warto również wykonywać, jeśli zależy nam na pozyskiwaniu jakościowego ruchu nastawionego zakupowo, a nie jedynie poszukującego ogólnych informacji o ogólnych kategoriach tematycznych.